loading...
سجده نور
سجاد شاه بالا بازدید : 1276 سه شنبه 20 فروردین 1392 نظرات (1)

 

 قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُون

مؤمنان رستگار شدند، آن هایی كه در نمازشان با خشوع هستند. « مؤمنون ، ۱ و ۲»

یكی از صفات برجسته مؤمنان ویژگی های مؤمنان را در عباراتی كوتاه، زنده و پر محتوا تشریح می كند و جالب این كه نخست به سرنوشت لذت بخش و پر افتخار مؤمنان ـ پیش از بیان صفات آن ها ـ اشاره می نماید تا شعله های شوق و عشق را در دل ها برای رسیدن به این افتخار بزرگ زنده كند. می فرماید:(مؤمنان رستگار شدند) و به هدف نهایی خود در تمام ابعاد رسیدند (قد افلح المؤمنون).

سجاد شاه بالا بازدید : 1545 چهارشنبه 14 فروردین 1392 نظرات (3)

خیلی دلم می خواهد ما به اهمیت نماز كه عمودالدین است پی برده باشیم. هیچ می دانید كه ما مسؤول نماز خواندن خاندان خودمان، یعنی زن و فرزند خودمان هستیم یا نه؟ هر فردی ازماهم مسئول نماز خودش است و هم مسؤول نماز اهلش یعنی زن وبچه اش.

خطاب به پیامبر اكرم است: «و امر اهلك بالصلوه و اصطبر علیها» (طه/۱۳۲)، ای پیامبر! خاندان خودت را به نماز امر كن و خودت هم بر نماز صابر باش. این اختصاص به پیامبر ندارد، همه ما به این امر موظف هستیم.

سجاد شاه بالا بازدید : 1232 دوشنبه 05 فروردین 1392 نظرات (3)

از امیرالمؤمنین على‏(ع) درباره حكمت‏ هاى سجده پرسیدند، حضرت فرمود: سجده اوّل، یعنى آنكه در ابتدا خاك بودم و چون سر از سجده برمى‏ دارى یعنى از خاك به دنیا آمدم. سجده دوم یعنى دوباره به خاك بازمى‏گردم و سر برداشتن از آن، یعنى در قیامت از قبر برمى‏خیزم و محشور مى‏شوم.

امام صادق‏‏(ع) مى ‏فرمایند: چون سجده براى خداست پس نباید بر خوردنى ‏ها و پوشیدنى ‏ها كه مورد توجه اهل دنیاست، سجده كرد. سجده باید انسان را متوجه خدا سازد نه شكم و لباس و مادّیات.



سجاد شاه بالا بازدید : 1084 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (3)

هستی زیباست؛ همراه با تقارن ها ، تناسب ها و هندسه شگفت و چشم نوازی كه تامّل و تفكّر در آن روح و جان را به شكوفایی و بالندگی می برد . جوان نیززیباست؛ عواطف جوشان ، ارمان جویی، شور نشاط و زیباخواهی فضای زندگی جوان را پر كرده است. نماز هم زیباست؛فرصت زیبا شدن روح،پیوند با هم زیبایی ، همه خوبی برای رسیدن به كرانه های كمال و جمال.

سخن بر سر این است كه چگونه می توان میان جوان و نماز و به دیگر زبان ، دو زیبایی، پیوند و یگانگی آفرید. پرسش جدّی این است كه چرا نسلی كه به دلیل ((زیبایی جویی)) نمی تواند از كنار زیبایی روح (نماز) ساده بگذرد ، اقبال و استقبال و نشاط نماز نمی بینم؟

سجاد شاه بالا بازدید : 2489 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (2)

(مطالعه موردي مدارس راهنمايي شهر قم)

                    چكيده:

اين تحقيق به بررسي عوامل مؤثر در جذب دانش آموزان به نماز جماعت در مدارس راهنمايي شهر قم مي پردازد. جامعه آماري شامل كل دانش‌آموزان دختر مدارس راهنمايي قم مي‌باشد كه، 180 نفر از آنان به صورت تصادفي خوشه‌اي و طبقه‌اي، به عنوان نمونه انتخاب شدند و از طريق پرسش‌نامه محقق ساخته، حاوي 21سوال بسته پاسخ، در طيف پنج طبقه اي سطحي ليكرت و دو سوال باز پاسخ، به اندازه‌گيري متغيرهاي تحقيق پرداخته است. براي تجزيه و تحليل اطلاعات، از روش‌هاي آمار توصيفي شامل جدول و درصد فراواني، ميانگين و از آمار استنباطي، آزمون غيرپارامتري مجذور كاي استفاده شده است.

ز يافته‌هاي پژوهش به دست مي‌آيد كه،‌ تبليغات مناسب در جذب دانش آموزان به نماز جماعت، حضور اولياي مدرسه در نماز جماعت و تشويق دانش آموزان در جذب به نماز جماعت، امكانات مطلوب در مدارس براي برگزاري نماز جماعت، توجه والدين به مسائل ديني و شركت آنان در نماز جماعت، آگاهي بيشتر دانش آموزان از فوائد نماز جماعت،‌ گرايش مذهبي، اهميت دادن والدين به نماز جماعت، دوستان مذهبي، تبليغات مناسب و جذاب براي نماز، حضور مدير، معاون و دبيران در نماز جماعت مدرسه، ارتباط صميمي با امام جماعت و بالعكس، مسئوليت پذيري دانش آموزان در نمازجماعت بر شركت دانش آموزان در نماز جماعت تأثير دارد.

سجاد شاه بالا بازدید : 1215 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (0)

یاد خدا مایه آرامش دل‌ها الّذین امنوا تطمئنّ قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئنّ القلوب.
آنها كسانی هستندكه ایمان آورده‌اندودلهایشان به یاد خدا مطمئن و (آرام) است آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد.« رعد،28»
در این آیه اوصاف ایمان آورندگان را بیان می‌كند.
چگونه دل با یاد خدا آرام می‌گیرد
همیشه اضطراب و نگرانی یكی از بزرگترین بلاهای زندگی انسانها بوده و هست و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی كاملاً محسوس است.
همیشه آرامش یكی از گمشده‌های مهم بشر بود و به هر دری می‌زند تا آن را پیدا كند و اگر تلاش و كوشش انسانها را در طول تاریخ برای پیدا كردن آرامش از طرق صحیح و كاذب جمع آوری كنیم خود كتاب بسیار قطوری را تشكیل می‌دهد.

 

سجاد شاه بالا بازدید : 1023 سه شنبه 22 اسفند 1391 نظرات (1)

تشبیه اركان نماز

از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پرسیدند: چرا پیش از نماز اذان و اقامه مستحب است ولی در مورد سایر

 


عبادات چنین نیست؟ حضرت فرمود: به خاطر اینكه نماز ، شبیه حالتهای مختلف انسان در قیامت است. اذان به «نفخه اول» شباهت دارد كه با نفخه اول و دمیدن اسرافیل در صور همه مردم می‌میرند و از همین جاست كه نشستن و سجده كردن بعد از اذان مستحب است (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاك و زمین است) و اقامه نماز ، شبیه «نفخه دوم» است كه با نفخه دوم و دمیدن اسرافیل در صور ، در مرتبه دوم مردگان زنده می‌شوند، كه خدای تعالی فرمود:


تعداد صفحات : 11

درباره ما
سلام به بازيد كننده گرامي من سجاد هستم مدير وبلاگ سجده نور ممنون از اين كه وبلاگ من رو انتخاب كردين اي دي من :SAJADSHABALA110
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 72
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 68
  • بازدید کلی : 170,799