loading...
سجده نور
سجاد شاه بالا بازدید : 97 دوشنبه 27 آبان 1392 نظرات (4)

عده ای از دانشمندان الهی و غیر الهی به این مطلب رسیده اند كه تنها در سایه ی مذهب و دین و دعا و نیایش با خداست كه می توان روان سالمی داشت.
 
 در واقع دعا و نماز، قوی ترین نیرویی است كه انسان ها می توانند ایجاد كنند؛ نیرویی كه چون قوه ی جاذبه ی زمین، وجودی حقیقی دارد و رابط انسان با خالق خود است.

سجاد شاه بالا بازدید : 145 دوشنبه 27 آبان 1392 نظرات (1)


- مامان! پس كوش؟ همش باید دنبالش بگردم!
- چی كوش؟ باز دنبال چی می گردی؟!
- مامان تو رو خدا بگو كجا گذاشتیش؟دیر شد ، دسته رفت.
- آهان طبق معمول دنبال زنجیرت می گردی! زیر میز مطالعته، خودت اونجا گذاشتیش.
- مرتضی! این دیگه چیه ورداشتی؟!!
- هیچی مامان سجاده نمازمه!
- وا! سجاده برای چی؟ كو تا نماز! تازه می ری مسجد نمازتو می خونی.
- نه مامان امروز با روزای دیگه فرق می كنه! دیشب حاج آقا ستوده روی منبر حرفای قشنگی می گفت، خب دیگه اجازه می دین من برم؟
- نگفتی دیشب آقای ستوده چی می گفت؟
- فعلاً نمی شه ، دیرم شده.خودتون بیاین ببینین.
هیئت راه افتاده بود. پونصد متری از حسینیه دور شده بود. طفلكی مرتضی اول رفته بود حسینیه، خبری از بچه ها نبود .

سجاد شاه بالا بازدید : 1294 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (11)

نماز جامع‏ مراتب کمالیه است. هرچند در آداب و اذکار ظاهر،نماز همگان‏ یکی است،اما در باطن،نماز هرکس خاص‏ خود اوست؛که:«الطرق الی اللّه‏ بعدد انفاس الخلایق

نماز دارای مراتب و مقاماتی است که در هر مرتبه‏ نماز با مرتبه‏ی قبل فرق دارد.وقتی صورت نماز رو به قبله‏ی ظاهری‏ است و روی جسم به سوی کعبه،باید باطن نماز رو به صاحب کعبه باشد و روی دل به سمت خدای دل.پس رسیدن به قله‏ی رفیع‏ و ثمین یقین،هرچند دشوار است،لیکن امری است ممکن الوصول و لازم الحصول تا آدمی به غایت عبادت و بلکه به غایت‏ آفرینش خود برسد و در جوار رحمت حق و یا به عبارت دیگر در جوار حضرت حق،به جاودانگی،جمال و کمال ابدی دست یابد. اسلام آوردن پایین‏ترین درجه‏ی کمال است و بعد از آن ایمان است و سپس تقوا و در نهایت یقین.

سجاد شاه بالا بازدید : 1081 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

"دین‏"در یک معنا عبارت است از مجموعهء باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی نشأت‏ گرفته از فطرت انسانی،منطق‏1 و معیارهای‏ عقلانی. "دین‏"،یعنی بهره ‏مندی از یک زندگی‏ هدفمند،2 مبتنی بر نیازهای روانی و موازین‏ عقلانی.و در یک کلام،عقل یعنی پای‏بندی در حریم خیر و صلاح،تکیه بر بایسته‏ها و شایسته‏ها،لبیک گفتن به سخن حکیمانه، منطق‏گرایی و مآل اندیشی،تبلور رفتارهای‏ متعالی و هدایت یک زندگی الگویی بای همهء نسل‏ها و در همهء عصرها.

در جهان‏بینی اسلامی،عقل و دین دو روی‏ یک سکّه،مکمّل یکدیگر و معنا بخش کمالند. به بیان دیگر آنچه از عقل می‏دانیم و از عاقلان‏ انتظار داریم،در حقیقت همان است که‏"دین‏" به معنای دقیق ان در خود دارد و می‏خواهیم آن‏ را در رفتارهای فردی و اجتماعی افراد متدین، به ویژه نماز گزاران که منادیان جق و سرایندگان‏ سرود توجیدند،مشاهده کنیم.انتظار چنین‏ است و حق نیز همی است که خرد و خردورزی و خردمندی را در همه حال،در اندیشه و رفتار و زندگی نمازگزاران،ب مثابهء الگوهای برتر جامعه متبلور ببینیم.

سجاد شاه بالا بازدید : 1238 شنبه 31 فروردین 1392 نظرات (0)

 

رسيدن به غناي نفساني، كمال انساني، آزادگي، رستگاري، سعادت و رفاه همواره از اهداف انسان در حيات بشري بوده است.هر كدام از اين اهداف به تناسب بينش هاي متفاوت نسبت به هستي، معاني متفاوتي داشته است.

 

كسي كه قلمرو ديدش نسبت به هستي و آفرينش، محدود به كسب لذائذ دنيوي و ثروتهاي زودگذر باشد، رفاه و سعادت را نيز در همين محدوده معنا مي كند و با از دست دادن آنها، سرخورده و افسرده و با به دست آوردن آنها سيراب و سرمست مي شود. ولي به ميزاني كه نظرش از اين محدوده والاتر و وسيع تر گردد، لذتهايش از جهان هستي، معنا و مفهوم جديدي مي يابد، گاه نهايت درد را لذت مي شمرد و محروميت و سختي را فرصت. در آنچه از دست مي دهد شاكرتر است. بدست آوردن را به چشم امتحاني در چگونه دادن مي بيند. خود را همواره در حريم خلوت يار مي يابد وعالم را محضر خدا. با اين نظر، امتحانهاي الهي را به جان مي خرد و آنها را به چشم بستري مي نگرد براي تعالي خود. چنان كه عاشورا را جميل مي بيند. كدامين نظر مي تواند از دست دادن برادري عزيز و فرزنداني رشيد را، «جميل» و در بارگاه الهي «قليل» ببيند.

سجاد شاه بالا بازدید : 1124 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (1)

از قول فرزند امام نقل شده است :

((روز اولى كه شاه رفت ، ما در نوفل لوشاتو بوديم .

نزديك به سيصد الى چهارصد خبرنگار اطراف منزل امام جمع شده بودند. تختى گذاشتند و امام روى آن ايستادند.تمام دوربينها كار مى كرد.

سجاد شاه بالا بازدید : 1076 دوشنبه 26 فروردین 1392 نظرات (1)

هنگامى كه على عليه السّلام در جنگ صفّين سرگرم نبرد بود، در ميان هر دو صف كارزار، مراقب حركت و وضعيّت خورشيد بود (تا ببيند چه وقت به وسط آاسمان مى رسد تا نماز ظهر را بخواند).

ابن عبّاس عرض كرد: ((يا اميرالمؤ منين ، اين چه كارى است كه مى كنيد ؟))

 

سجاد شاه بالا بازدید : 1276 سه شنبه 20 فروردین 1392 نظرات (1)

 

 قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُون

مؤمنان رستگار شدند، آن هایی كه در نمازشان با خشوع هستند. « مؤمنون ، ۱ و ۲»

یكی از صفات برجسته مؤمنان ویژگی های مؤمنان را در عباراتی كوتاه، زنده و پر محتوا تشریح می كند و جالب این كه نخست به سرنوشت لذت بخش و پر افتخار مؤمنان ـ پیش از بیان صفات آن ها ـ اشاره می نماید تا شعله های شوق و عشق را در دل ها برای رسیدن به این افتخار بزرگ زنده كند. می فرماید:(مؤمنان رستگار شدند) و به هدف نهایی خود در تمام ابعاد رسیدند (قد افلح المؤمنون).

سجاد شاه بالا بازدید : 1545 چهارشنبه 14 فروردین 1392 نظرات (3)

خیلی دلم می خواهد ما به اهمیت نماز كه عمودالدین است پی برده باشیم. هیچ می دانید كه ما مسؤول نماز خواندن خاندان خودمان، یعنی زن و فرزند خودمان هستیم یا نه؟ هر فردی ازماهم مسئول نماز خودش است و هم مسؤول نماز اهلش یعنی زن وبچه اش.

خطاب به پیامبر اكرم است: «و امر اهلك بالصلوه و اصطبر علیها» (طه/۱۳۲)، ای پیامبر! خاندان خودت را به نماز امر كن و خودت هم بر نماز صابر باش. این اختصاص به پیامبر ندارد، همه ما به این امر موظف هستیم.

سجاد شاه بالا بازدید : 1232 دوشنبه 05 فروردین 1392 نظرات (3)

از امیرالمؤمنین على‏(ع) درباره حكمت‏ هاى سجده پرسیدند، حضرت فرمود: سجده اوّل، یعنى آنكه در ابتدا خاك بودم و چون سر از سجده برمى‏ دارى یعنى از خاك به دنیا آمدم. سجده دوم یعنى دوباره به خاك بازمى‏گردم و سر برداشتن از آن، یعنى در قیامت از قبر برمى‏خیزم و محشور مى‏شوم.

امام صادق‏‏(ع) مى ‏فرمایند: چون سجده براى خداست پس نباید بر خوردنى ‏ها و پوشیدنى ‏ها كه مورد توجه اهل دنیاست، سجده كرد. سجده باید انسان را متوجه خدا سازد نه شكم و لباس و مادّیات.



سجاد شاه بالا بازدید : 1084 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (3)

هستی زیباست؛ همراه با تقارن ها ، تناسب ها و هندسه شگفت و چشم نوازی كه تامّل و تفكّر در آن روح و جان را به شكوفایی و بالندگی می برد . جوان نیززیباست؛ عواطف جوشان ، ارمان جویی، شور نشاط و زیباخواهی فضای زندگی جوان را پر كرده است. نماز هم زیباست؛فرصت زیبا شدن روح،پیوند با هم زیبایی ، همه خوبی برای رسیدن به كرانه های كمال و جمال.

سخن بر سر این است كه چگونه می توان میان جوان و نماز و به دیگر زبان ، دو زیبایی، پیوند و یگانگی آفرید. پرسش جدّی این است كه چرا نسلی كه به دلیل ((زیبایی جویی)) نمی تواند از كنار زیبایی روح (نماز) ساده بگذرد ، اقبال و استقبال و نشاط نماز نمی بینم؟

سجاد شاه بالا بازدید : 2489 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (2)

(مطالعه موردي مدارس راهنمايي شهر قم)

                    چكيده:

اين تحقيق به بررسي عوامل مؤثر در جذب دانش آموزان به نماز جماعت در مدارس راهنمايي شهر قم مي پردازد. جامعه آماري شامل كل دانش‌آموزان دختر مدارس راهنمايي قم مي‌باشد كه، 180 نفر از آنان به صورت تصادفي خوشه‌اي و طبقه‌اي، به عنوان نمونه انتخاب شدند و از طريق پرسش‌نامه محقق ساخته، حاوي 21سوال بسته پاسخ، در طيف پنج طبقه اي سطحي ليكرت و دو سوال باز پاسخ، به اندازه‌گيري متغيرهاي تحقيق پرداخته است. براي تجزيه و تحليل اطلاعات، از روش‌هاي آمار توصيفي شامل جدول و درصد فراواني، ميانگين و از آمار استنباطي، آزمون غيرپارامتري مجذور كاي استفاده شده است.

ز يافته‌هاي پژوهش به دست مي‌آيد كه،‌ تبليغات مناسب در جذب دانش آموزان به نماز جماعت، حضور اولياي مدرسه در نماز جماعت و تشويق دانش آموزان در جذب به نماز جماعت، امكانات مطلوب در مدارس براي برگزاري نماز جماعت، توجه والدين به مسائل ديني و شركت آنان در نماز جماعت، آگاهي بيشتر دانش آموزان از فوائد نماز جماعت،‌ گرايش مذهبي، اهميت دادن والدين به نماز جماعت، دوستان مذهبي، تبليغات مناسب و جذاب براي نماز، حضور مدير، معاون و دبيران در نماز جماعت مدرسه، ارتباط صميمي با امام جماعت و بالعكس، مسئوليت پذيري دانش آموزان در نمازجماعت بر شركت دانش آموزان در نماز جماعت تأثير دارد.

سجاد شاه بالا بازدید : 1215 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (0)

یاد خدا مایه آرامش دل‌ها الّذین امنوا تطمئنّ قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئنّ القلوب.
آنها كسانی هستندكه ایمان آورده‌اندودلهایشان به یاد خدا مطمئن و (آرام) است آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد.« رعد،28»
در این آیه اوصاف ایمان آورندگان را بیان می‌كند.
چگونه دل با یاد خدا آرام می‌گیرد
همیشه اضطراب و نگرانی یكی از بزرگترین بلاهای زندگی انسانها بوده و هست و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی كاملاً محسوس است.
همیشه آرامش یكی از گمشده‌های مهم بشر بود و به هر دری می‌زند تا آن را پیدا كند و اگر تلاش و كوشش انسانها را در طول تاریخ برای پیدا كردن آرامش از طرق صحیح و كاذب جمع آوری كنیم خود كتاب بسیار قطوری را تشكیل می‌دهد.

 

سجاد شاه بالا بازدید : 1023 سه شنبه 22 اسفند 1391 نظرات (1)

تشبیه اركان نماز

از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پرسیدند: چرا پیش از نماز اذان و اقامه مستحب است ولی در مورد سایر

 


عبادات چنین نیست؟ حضرت فرمود: به خاطر اینكه نماز ، شبیه حالتهای مختلف انسان در قیامت است. اذان به «نفخه اول» شباهت دارد كه با نفخه اول و دمیدن اسرافیل در صور همه مردم می‌میرند و از همین جاست كه نشستن و سجده كردن بعد از اذان مستحب است (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاك و زمین است) و اقامه نماز ، شبیه «نفخه دوم» است كه با نفخه دوم و دمیدن اسرافیل در صور ، در مرتبه دوم مردگان زنده می‌شوند، كه خدای تعالی فرمود:


سجاد شاه بالا بازدید : 1255 سه شنبه 22 اسفند 1391 نظرات (1)

مقدمه

«اقم‌الصّلوه انّ الصّلوة تنهی عن‌الفحشاء و المنكر و لذكر الله‌اكبر.».(عنكبوت/ 45)
نماز را برپا دار، زیرا نماز انسان را از كارهای زشت و ناپسند باز می‌دارد و یاد خدا بسیار بزرگتر است.
بحران اصلی جوان امروز، بحران هویّت است، بی‌خویشتنی است. او آن چنان اسیر عالم مُلك شده است كه به ملكوت نمي‌پردازد؛ گاه گاهی كه سـرش را از زیر بـرف بیـرون  مي‌آورد، احسـاس تنـهایی و بـی‌كسی مي‌كند،گویا گمشده‌ای دارد؛ عجیب است، گمشده ای كه گمشده‌ای دارد!
ابزار و وسایل آسایش و آرایش، فراوان، امّا دریغ از سایبان آرامشی. به راستی آرامش چیست و كجاست؟ چه چیزی انسان، این خلیفه‌ي خدا و مظهر جمال الهی را به بن بست كشانده است؟ چرا انسان امروز از درون تهی است؟

سجاد شاه بالا بازدید : 1147 جمعه 18 اسفند 1391 نظرات (2)


۱--تبیین اثرات نماز

2-تكریم وشخصیت دادن به دانش آموزان

-3-نشاط آفرینی فرهنگی و اعتقادی و خود باوری در دانش آموزان

4-ایجاد رابطه قوی دینی بین معلم و دانش آموز

5-داشتن نمازخانه جذاب و عالی و استفاده از رنگ های دلپذیر


سجاد شاه بالا بازدید : 1177 جمعه 18 اسفند 1391 نظرات (0)

قل لعبادی الذین آمنوا یقیمواالصّلاة (سوره ابراهیم /31)نماز مظهری است برای هرگونه رابطه با خدا،چراكه این رابطه در نماز از هر عمل دیگری بهترمشخص می شود.در آیه شریفه به پیامبر دستور داده شده كه:به بندگان خاص من كه افراد مومن هستندبگو(برای هر چه نزدیك تر شدن به خداوندنماز را به پا دارند)این توصیه در تمامی ادیان الهی وجود داردوخواسته بزرگ حضرت ابراهیم است كه برای خودوفرزندانش چنین دعا می كند :ربّ اجعلنی مقیم الصّلاة ومن ذرّیتی(سوره ابراهیم/40)ویا عیسی علیه السلام آن را سفارش خداوندبرای تمام مدت حیات وزندگی اش می داند:واوصانی بالصّلاة والزكاة ما دمت حیّا(سوره مریم/31)


 

سجاد شاه بالا بازدید : 1170 جمعه 18 اسفند 1391 نظرات (0)

خوب است بدانید كه جذب دیگران به نماز ارتباط نزدیكی به نوع شخصیت افراد دارد ؛ چراكه براساس روان شناسی تربیتی شخصیت انسان ها از تیپ های گوناگونی است مثل شخصیت خودكار، سازش پذیر، بدگمان، افتاده، مبارزه طلب، تعدیل نیافته، ماجراجو، مشتاق، اخلاقی كه برای هر یك می توان از به یك یا چند روش از روش های متعددی كه در این زمینه وجود دارد استفاده نمود.

با در نظر داشتن نكته گفته شده برای اینكه بتوانید با موفقیت دیگران را به نماز خواندن تشویق نمائید دو پیشنهاد عمده را به شما هدیه می نمائیم:

پیشنهاد اول :
از بین بردن موانع این گونه افراد كه این موانع عبارتند از:

1- عدم اعتماد به نفس

بعضاً ممكن است فردی كه ( به خوصوص نوجوان ها ) اقدام به خواندن نماز می‌كند توسط دیگران مورد تمسخر قرار بگیرد در چنین شرایطی اگر اعتماد به نفس نداشته باشد از میدان بدر رفته و نماز را ترك كند.

در خصوص این افراد باید اعتماد سازی نمود و آن ها را به این نكته تذكر داد كه نباید انسان با حرف مردم زندگی كند و به قول معروف دم دروازه را می شود بست اما دهان مردم را نمی شود بست.

سجاد شاه بالا بازدید : 1280 پنجشنبه 10 اسفند 1391 نظرات (0)

حكایت نماز باران آیت‌الله كلباسی

زمان شیخ كلباسی در اصفهان خشكسالی می‌شود؛ مردم از شیخ می‌خواهند كه نماز استسقاء بخواند و طلب باران كند. شیخ دستور می‌دهد مردم سه روز روزه بگیرند، حقوق واجبه خود را پرداخت كرده و رد مظالم كنند، سپس برای نماز بیایند.
به گزارش فارس، آیت‌الله محمد ابراهیم كاخكی خراسانی، مشهور به حاجی كرباسی (كلباسی) از علما و فقها شیعه و ساكن شهر دامغان بود. وی علاوه بر مرتبه علمی و تقوای، پدری مهربان برای مستمندان و بیماران بود، از محضر سید بحرالعلوم، شیخ جعفر كبیر و دیگر اساتید نجف درس گرفت؛ تا آنجا كه خود صاحب كرسی تدریس و قلم تالیف شد، از جمله تالیفات ایشان می‌توان از «اشارات» در اصول، «منهاج الهدایه» در فقه و «شوارع هدایت» در شرح كفایه نام برد.

سجاد شاه بالا بازدید : 1173 پنجشنبه 10 اسفند 1391 نظرات (1)

سال تحصيلي 76-75، سومين سال خدمتم بود كه در روستاي «شورگشت» بخش تحت جلگه نيشابور به عنوان مدير مدرسه خدمت مي كردم. سال قبل در همان مدرسه، معلم كلاس دوم بودم و سال بعد كه مدير مدرسه شدم، رابطه ام با كلاس سومي ها- كه شاگردان سال قبل خودم بودند- خيلي صميمي تر و راحت تر بود.
آن سال با همكاري معاون پرورشي، براي تشويق كودكان به نماز خواندن با بچه هاي سال سوم قرار گذاشته بوديم كه هركس به طور مرتب در نماز ظهرو عصر مدرسه شركت كند، از معاون مدرسه كارتي با عنوان «كارت بهشت» دريافت كند و در پايان هرماه، يك نفر به عنوان «دختر نمونه بهشتي» معرفي شود و اسم او بر مقوايي، روي يكي از ديوارهاي سالن مدرسه (به دليل نداشتن نمازخانه) نوشته شود.

سجاد شاه بالا بازدید : 1229 پنجشنبه 03 اسفند 1391 نظرات (1)

از پیامبر اكرم(ص) نقل شده كه فرمودند: «كسی كه بی‌دلیل در مسجد با مسلمانان نماز به جا نمی‌آورد، او را نماز(كامل) نباشد

همچنین فرمود: «نماز به جماعت سنت است اگرچه بر نوك نیزه باشد.» (كنایه از اینكه هرچند در سخت‌ترین شرایط باشد) و فرمود: «اگر درباره كسی كه در نماز جماعت شركت نمی‌كند پرسش شد، بگو: او را نمی‌شناسم.» (علامه مجلسی ذیل این روایت به نقل از امام صادق(ع) می‌نویسد: چنین كسی به عدالت شناخته نمی‌شود و غیبتش جایز می‌گردد و از وی باید كناره گرفت) (بحار، به نقل از النغلیه)

سجاد شاه بالا بازدید : 1177 پنجشنبه 03 اسفند 1391 نظرات (0)

 

عوامل سلب توفیق از نماز صبح و هم‌چنین نماز شب به دو گروه عمده دسته‌بندی می‌شود:

نمازعوامل مادی:

فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی

از مهم‌ترین عوامل مادی كه مانع از توفیق درك نماز صبح می‌گردد، فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی می‌باشد مانند فقدان برنامه‌ای منظم برای خواب و یا ایجاد مشغله‌های پراكنده و فراتر از توانایی‌های خود كه نتیجه‌ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.

پرخوری در شب

علتی دیگر خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب می‌باشد. حضرت عیسی (ع) خطاب به بنی اسرائیل فرمود: «‌ای بنی اسرائیل‌! خوردن خود را زیاد نكنید، زیرا هر كس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می‌افزاید و هر كس كه بر خواب خود بیفزاید، از نماز كم می‌گذارد (و در نتیجه) در زمره غافلان نوشته می‌شود.»


سجاد شاه بالا بازدید : 1004 چهارشنبه 25 بهمن 1391 نظرات (3)

هیچ وسیله‌ای مستحكم‌تر و دائمى‌تر از نماز براى ارتباط میان انسان با خدا نیست، خداوند در قرآن می‌فرماید: برای یاد من و ذكر من نماز بپادارید، «اقم الصلوة لذكری»، ناآشناترین انسان‌ها رابطه خود را با خدا به وسیله نماز آغاز مى‌كنند و برجسته‌ترین اولیاى خدا نیز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز مى جویند.

مرغ مألوف كه با خانه خدا انس گرفت/ گر به سنگش بزنی جای دگر می‌ نرود (سعدی)

عیب‌یاب نماز

جایگاه و اهمیت نماز، شرایط، آثار و كاركردهای آن بر همگان واضح است و هر كس بنا بر اعتقادات و باورهای خود به گونه‌ای با نماز ارتباط برقرار می‌سازد و این واجب الهی را اقامه می‌كند، اما اینكه چگونه می‌توان با نماز انس گرفت و با اشتیاق و علاقه وافر آن را اقامه كرد، پرسشی است كه برای بسیاری از نمازگزاران نیز لاینحل مانده است؛ زیرا با وجود جایگاه والا و توصیف‌های بلندی كه پیرامون نماز در آموزه‌های دینی ارائه شده است، اقامه این فریضه چه بسا به صورت تكراری و كلیشه‌ای در آمده و آن‌گونه كه بایسته و شایسته مقام آن است، به قداست و اهمیت آن توجه نمی‌شود.

سجاد شاه بالا بازدید : 1263 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (9)

مولای متقیان حضرت عَلى عَلَيهِ السلام :

اِنَّ الانسانَ اِذا كانَ فِى الصَلوةِ فَانَّ جَسدَهُ وَ ثِيابَهُ وَ كُلُّ شَيى حَولَهُ يُسبِّح .

هنگامى كه انسان در حال نماز است ، اندام و جامه او و همه آنچه در پيرامون اوست تسبيح مى گويند.
همانطور كه خود آدم باید در نماز باحال باشد ، لباسهایش و هر آنچه دور و اطرافش است باید باحال باشد خب ، بعد از این برای نماز حالی بدست آور و لباس خوبی بپوش و جای خوبی را برای آن انتخاب كن . آنوقت قطعاً پرواز خواهی كرد، بله نماز معرج مؤمن است.

(علل‏الشرايع، ج 1، ص 237)

سجاد شاه بالا بازدید : 1212 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (2)

قال رسولُ الله صلى اللهُ عليهِ وَ آلهِ :

صَلِّ صَلوةَ مودِعٍ تَرَى اَنكَ لا تُصلِى بَعدَها صَلوةً اَبداً .

آنچنان نماز بگذار كه گويى آخرين نماز توست و ديگر هرگز نمازى نخواهى خواند .

من دیگر چه بگویم كه حواس شما را در نماز جمع كند؟ این راهی كه پیامبر عزیز نشان داده است، بسیار عالی است.

شما فكر كنید بعد از نماز باید غزل خداحافظی را بخوانید، آن طرف هم چیزی جز این نماز نخواهید داشت. این یك بازی نیست!

چون نه تنها شما، بلكه هیچ كس نمی‌داند آیا عمرش تا نماز بعدی قد می‌دهد یا نه ؟!


( بحارالانوار ، ج 84 ، ص 264)

سجاد شاه بالا بازدید : 1405 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (10)
 

بروجردی در سخت ترین شرایط و در مقابله با دشوارترین كارهای جنگ به حبل المتین نماز و دعا چنگ می زد.
سرویس مذهبی افكار نیوز- هرگز نماز شب او ترك نمی شد، به عبادت، عشق می ورزید، با علاقه زیاد در دعای توسل و كمیل شركت می كرد.
بروجردی در سخت ترین شرایط و در مقابله با دشوارترین كارهای جنگ به حبل المتین نماز و دعا چنگ می زد.

یك بار در عملیاتی كه در نزدیكی مهاباد قرار بود انجام شود، فرماندهان به شور نشستند. سرانجام هیچ كس فكرش به جایی قد نداد.برنامه ها مثل كلاف سر در گم شده بود. ناگهان بروجردی رو به قبله نشست و با قلبی شكسته و چهره ای غمگین، اما سرشار از امید گفت: «خدایا! می دانی كه ما هیچ كاره ایم و ذهن و فكرمان قاصر و كوچك است.

سجاد شاه بالا بازدید : 1506 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (0)

یكی از دوستان كه علاقه خاصی به مقام معظم رهبری دارد خاطره جالبی را از ایشان نقل كرد.

وی در گفت و گو با همراهان نیوز افزود:همه مردم دوست دارند حضرت آقا را زیارت كنند و اكثرا هم دوست دارند كه دیدار خصوصی داشته باشند حتی بعضی از مردم در خارج از كشور دوست دارند حضرت آقا را ببیند مثلا گروهی از بچه های ما رفته بودند كربلادر آنجا با عده ای رو به رو شده بودند كه همه آن ها تقاضای دیدار آقا را داشتند و یا دیدار طلاب در قم؛ كه یكسری خارجی هم آمده بودند و با یك حالتی اشك می ریختند.واقعا آن صحنه ها دیدنی بود.

 

سجاد شاه بالا بازدید : 1663 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (3)

نقل شده است كه روزى ((سید هاشم )) امام جماعت مسجد ((سردوزك )) بعد از نماز به منبر رفت . در ضمن توصیه به لزوم حضور قلب در نماز، فرمود:

روزى پدرم مى خواست نماز جماعت بخواند و من هم جزء جماعت بودم . ناگاه مردى با هیاءت روستایى وارد شد، از صفوف جماعت عبور كرد تا به صف اول و پشت سر پدرم قرار گرفت . مؤ منین از اینكه یك نفر روستایى رفت و در صف اوّل ایستاد، ناراحت شدند، اما او اعتنایى نكرد. در ركعت دوم در حال قنوت ، قصد فرادا كرد و نمازش را به تنهایى به اتمام رساند و همانجا نشست و مشغول خوردن نان شد.

سجاد شاه بالا بازدید : 1682 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (2)

سردار شهید خضرايی، در یكی از خاطراتش از شهید چراغچی می‌گوید: شب قبل از عملیات بدر برای كنترل و چك نهایی آبراه‌ها به خط دفاعی دشمن نزدیك شده بودیم. در راه بازگشت، قایق ما واژگون شد و هر سه نفر داخل آب افتادیم. هركدام به شكلی تلاش می‌كردیم تا قایق را به حالت اول برگردانیم. خیلی زود آب قایق را خالی كردیم و دوباره سوار شدیم. خیسی و خستگی بی‌تابمان كرده بود. راه بازگشت هم طولانی بود. در بین راه دیدم آقا ولی آرام‌آرام ذكر می‌گوید، خوب دقت كردم، متوجه شدم كه دارد نماز شب می‌خواند.

امام باقر(ع) فرمودند: «ما مِن قَطرَه احَبَّ الی الله عَزَّوَجَلَّ مِن قَطرَه دُمُوعٍ فی سََوَادِ اللَّیلِ مَخَافَه مِنَ الله لا یُرادُ بِها غَیرُهُ. هیچ قطره‌ای در نزد خداوند عزوجل دوست‌داشتنی‌تر و محبوب‌تر از قطره اشك‌هایی كه در تاریكی شب و از خوف خدا با اخلاص كامل ریخته می‌شود، نیست.» (جهاد با نفس، ص137)

سجاد شاه بالا بازدید : 1342 چهارشنبه 11 بهمن 1391 نظرات (0)

وی كه در خانواده ای پروتستان در آمریكا به دنیا آمده در ۱۸ سالگی بی خدا می شود. وی از طریق یكی از دانشجوهای مسلمانش نسخه ای ترجمه شده از قرآن هدیه گرفت و ظرف سه سال همه ی آن را مطالعه كرد و در پایان تصمیم گرفت اسلام بیاورد.

دكترجفری لانگ:روزی كه مسلمان شدم امام مسجد كتابچه ای درباره ی چگونگی ادای نماز به من داد.
ولی چیزی كه برایم عجیب بود، نگرانی دانشجویان مسلمانی بود كه همراه من بودند. همه به شدت اصرار می كردند كه: راحت باش! به خودت فشار نیاور! بهتر است فعلا آرام آرام پیش بروی...
پیش خودم گفتم: آیا نماز این قدر سخت است؟
ولی من نصیحت دانشجوها را فراموش كردم و تصمیم گرفتم نمازهای پنجگانه را به زودی شروع كنم.

سجاد شاه بالا بازدید : 1449 سه شنبه 03 بهمن 1391 نظرات (1)

روح و حقيقت نماز


نماز لفظ و واژهاى است كه در متون دينى ما بعنوان «صلاة» از آن ياد شده و داراى معانى متعدّدى بوده كه يكى از آن معانى، همين عمل مخصوصى است كه به نام «نماز» در دين اسلام تشريع شده است. اين لفظ در برخى از آيات به معناى سلام و تحيت آمده است آنجا كه خداوند در قرآن مىفرمايند:

إنَّ الله وملائكته يصلّون على النّبى يا ايّها الذين آمنوا صلّوا عليه وسلّموا تسليماً.
«همانا خداوند و فرشتگان بر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) درود مىفرستند شما هم اى اهل ايمان بر او صلوات و درود بفرستيد و با تعظيم بر او سلام گوئيد»(1).

و در آيه ديگر با اشاره به همين معنى مىفرمايند: هو الذى يصلى عليكم وملائكته «اوست خدايى كه هم او و هم فرشتگانش بر شما تحيت و رحمت مىفرستند»(2)

سجاد شاه بالا بازدید : 1247 سه شنبه 03 بهمن 1391 نظرات (1)

نقش نماز در شخصيت جوانان


براى پرداختن به اين موضوع كه نماز در ساختار شخصيت جوان، موجد چه آثارى بوده و نقش و تأثير آن تا چه حدى است به نظر مىرسد كه تبيين و توضيح چند مطلب در اين باب لازم و ضرورى باشد. نخست حقيقت و روح نماز است و ديگرى اهميت دوران نوجوانى و جوانى و نيز روحيه انفعالى و تأثير پذيرى اين نسل (نسل جوان) در مقابل عوامل خارجى است. به نظر مىرسد تا وقتى كه مطالب و مسائل مزبور روشن نشود و جايگاه خود را پيدا نكنند فوايد و آثار اين امر عبادى يعنى نماز در زندگى جوانان در پردهاى از ابهام خواهد ماند و قطعاً موضوع مورد بحث، موضع و جايگاه حقيقى خود را پيدا نكند. لذا به همين خاطر ابتدا به مطالب مزبور پرداخته، سپس ارتباط نماز با تعديل و تكامل شخصيتى و ايفاى نقش آن در زندگى فردى و اجتماعى جوانان را بيان خواهيم كرد.

سجاد شاه بالا بازدید : 1325 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
شرايط لباس نمازگزار كدام است؟

1. پاك باشد (نجس نباشد ).
2. مباح باشد.
3. از اجزاى مردار نباشد (حتى كمربند و كلاه ).
4. از حيوان حرام گوشت نباشد (به عنوان مثال از پوست پلنگ يا روباه تهيه نشده باشد ).
5. اگر نماز گزار مرد است، لباس او طلا يا ابريشم خالص نباشد و زينت طلا (حتى انگشتر طلا ) نپوشد. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 109/500016)

سجاد شاه بالا بازدید : 1088 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
بعد از نماز فهميدم كه لباس يا بدنم نجس بوده است ؛ نمازم چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر بعد از نماز متوجّه نجس بودن بدن يا لباس شده ‏ايد، نماز صحيح است. توضيح‏المسائل مراجع، م 802 ؛ خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 430 ؛ نورى، توضيح‏المسائل، م 803 و وحيد، توضيح‏المسائل، م 808. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 114/500016)

سجاد شاه بالا بازدید : 1481 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
آيا خون كم (كمتر از درهم ) كه در نماز بخشيده شده، پاك است؟

همه مراجع: خير، نجس است ؛ ولى اگر در بدن و لباس نمازگزار باشد، نماز با آن صحيح است. توضيح المسائل مراجع، م 848 و وحيد، توضيح المسائل مراجع، م 854 و دفتر: خامنه‏ اى.

تبصره. درهم تقريباً به اندازه يك بند انگشت اشاره است. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 544/500016)

سجاد شاه بالا بازدید : 1399 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
نماز خواندن با مانتو و روسرى چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرايط لباس نمازگزار در آن رعايت شود، اشكال ندارد ؛ هر چند نماز با چادر براى رعايت پوشش در نماز، آسان‏تر و بهتر است. توضيح‏المسائل مراجع، م 897.
تبصره. مقدار واجب پوشش براى زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتى موى سر به جز صورت (به مقدارى كه در وضو شسته مي ‏شود ) و دست‏ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما براى آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است، بايد آيت‏اللّه مكارم احتياط واجب دارند. مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين‏تر از مچ را هم بپوشاند. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 112/500016)

سجاد شاه بالا بازدید : 1186 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
آيا به سر كردن چادرهاى بدن‏ نما، در مقابل نامحرم اشكال دارد؟

همه مراجع: آرى، چون اين گونه چادرها، نمي ‏تواند بدن و مو را بپوشاند.امام خمينى، آيت الله نورى و آيت الله سيستانى، التعليقات علي ‏العروة، (الستر)، م‏1؛ العروة الوثقى، ج‏1، الستر، م‏16؛ آيت الله صافى، جامع‏الاحكام، ج‏2، س‏1692؛ آيت الله فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، س‏1712؛ آيت الله مكارم، استفتاءات، ج‏2، س‏154؛ دفتر: آيات عظام وحيد، بهجت و تبريزى. (احكام ازدواج، سيدمجتبي حسيني، كد: /500021)

سجاد شاه بالا بازدید : 1368 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
نماز مرد با زنجير و انگشتر طلا چه حكمى دارد؟

همه مراجع (به جز خامنه‏اى ): نماز با آن باطل است. توضيح‏المسائل مراجع، م 832 ؛ نورى، توضيح‏المسائل، م 833 و وحيد، توضيح‏المسائل، م 838.
آيةاللَّه خامنه‏اى: بنابر احتياط واجب، نماز با آن باطل است. اجوبة الاستفتاءات، س 442. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 127/500016)

سجاد شاه بالا بازدید : 1266 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)
آيا پوشاندن كف پا هنگام سجده كردن واجب است؟

همه مراجع: خير، پوشاندن روى پا و كف آن واجب نيست. امام، نورى، مكارم و فاضل، تعليقات على العروة، ج 2، فصل فى الستر والساتر ؛ وحيد، سيستانى و تبريزى، منهاج الصالحين، م 518 ؛ صافى، هداية العباد، ج 1، م 661 ؛ بهجت، وسيلةالنجاة، ح 1، م 625 ؛ دفتر: خامنه ‏اى. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 113/500016)

 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
سلام به بازيد كننده گرامي من سجاد هستم مدير وبلاگ سجده نور ممنون از اين كه وبلاگ من رو انتخاب كردين اي دي من :SAJADSHABALA110
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 72
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 71
  • بازدید کلی : 170,802