نماز جامع مراتب کمالیه است. هرچند در آداب و اذکار ظاهر،نماز همگان یکی است،اما در باطن،نماز هرکس خاص خود اوست؛که:«الطرق الی اللّه بعدد انفاس الخلایق.»
نماز دارای مراتب و مقاماتی است که در هر مرتبه نماز با مرتبهی قبل فرق دارد.وقتی صورت نماز رو به قبلهی ظاهری است و روی جسم به سوی کعبه،باید باطن نماز رو به صاحب کعبه باشد و روی دل به سمت خدای دل.پس رسیدن به قلهی رفیع و ثمین یقین،هرچند دشوار است،لیکن امری است ممکن الوصول و لازم الحصول تا آدمی به غایت عبادت و بلکه به غایت آفرینش خود برسد و در جوار رحمت حق و یا به عبارت دیگر در جوار حضرت حق،به جاودانگی،جمال و کمال ابدی دست یابد. اسلام آوردن پایینترین درجهی کمال است و بعد از آن ایمان است و سپس تقوا و در نهایت یقین.