loading...
سجده نور
سجاد شاه بالا بازدید : 1293 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (11)

نماز جامع‏ مراتب کمالیه است. هرچند در آداب و اذکار ظاهر،نماز همگان‏ یکی است،اما در باطن،نماز هرکس خاص‏ خود اوست؛که:«الطرق الی اللّه‏ بعدد انفاس الخلایق

نماز دارای مراتب و مقاماتی است که در هر مرتبه‏ نماز با مرتبه‏ی قبل فرق دارد.وقتی صورت نماز رو به قبله‏ی ظاهری‏ است و روی جسم به سوی کعبه،باید باطن نماز رو به صاحب کعبه باشد و روی دل به سمت خدای دل.پس رسیدن به قله‏ی رفیع‏ و ثمین یقین،هرچند دشوار است،لیکن امری است ممکن الوصول و لازم الحصول تا آدمی به غایت عبادت و بلکه به غایت‏ آفرینش خود برسد و در جوار رحمت حق و یا به عبارت دیگر در جوار حضرت حق،به جاودانگی،جمال و کمال ابدی دست یابد. اسلام آوردن پایین‏ترین درجه‏ی کمال است و بعد از آن ایمان است و سپس تقوا و در نهایت یقین.

نماز عصاره‏ ی اسفار اربعه‏ است
اهل معرفت و عرفان مراتب‏ سلوک قلبی و شهود باطنی را در قالب چهار سفر می‏پیمایند که‏ بیان آن‏ها به قرار زیر است:
1.سفر من الخلق الی‏ الحق:            سالک عارف می‏کوشد تا از طبیعت جسم و ماده عبور کند و عوالم برزخ و مثال را نیز پشت‏ سر بگذارد تا به ذات حق واصل‏ شود و حجابی میان او و خدا نباشد.
2.سفر بالحق فی الحق:                  در این سفر،سالک پس از شناخت ذات حق،با استعانت‏ از او به شناخت کمالات و اسما و صفات خدا می‏پردازد.
3.سفر من الحق الی الحق‏ بالحق:    در این مرحله،عارف به‏ میان خلق بازمی‏گردد.اکنون او ذات حق را با همه چیز و در همه‏ چیز می‏بیند.و در قرآن کریم‏ است که:«فاینما تولوا فثم‏ وجه اللّه»[بقره/115]:به هر کجا روی آورید،همان‏جا روی‏ خداست.
4.سفر فی الخلق بالحق:                در این سیر،عارف به هدایت‏ مردم و کمک به آن‏ها می‏پردازد تا آنان را نیز در رسیدن به اصل‏ خویش و وصل حق،یاری دهد.

نماز جامع مراتب ذکر شده‏ی عارفانه است و در حقیقت،سیر مراحل چهارگانه و حتی کمترین مرتبه از سفر اول نیز،بدون استعانت از نماز میسور هیچ کسی نبوده و نیست.به همین دلیل است که نماز بر پیامبران گذشته نیز که‏ سالک برخی مراتب کمال و واجد مراتبی از عروج بودند،واجب‏ بود.

آن‏جا که عارف از خلق به حق می‏رود،به مقام ملکوت راه‏ می‏یابد و سپس عقول را پشت سر می‏نهد تا به ذات می‏رسد، در واقع از کثرت به وحدت بار می‏یابد.و آن‏جا که به خاطر خصیصه و ویژگی بشری‏اش به زندگی مادی و گذران جسمانی‏ می‏پردازد،از وحدت به کثرت باز می‏آید.و نماز نیز چنین‏ است.چرا که گاهی افعال و اذکار نماز از کثرت به وحدت‏ است،مانند: «الحمد للّه»؛ گاه در همان وحدت است، مانند:«ربّ العالمین،الرّحمن الرّحیم،مالک یوم الدین»،گاه‏ از وحدت به کثرت است،مانند «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین»؛ گاه با حفظ وحدت در کثرت است،مانند: «اهدنا الصراط المستقیم،صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم‏ ولا الضالین

هم‏چنین نیّت کردن،سفر اول است و در اوصاف خدا تأمّل‏ نمودن و قرائت کردن و به رکوع و سجده رفتن،سفر دوم است. آن‏گاه به رسالت پیامبر شهادت دادن،سفر سوم و به همه‏ی‏ بندگان صالح خدا رو کردن و به آن‏ها درود فرستادن،سفر چهارم.تفاوت عرفا،در تعداد سفر و میزان مرتبتی است که در اسفار پیموده و یافته‏اند.البته هر مرتبت و هر سفر،اثری‏ مخصوص و معرفتی ویژه و یقینی خاص به خود دارد که مرتبت‏ بالاتر علاوه بر آن را دارد و مرتبت مادون کمتر از آن را.البته هر سالک در مراتب بالا از مراتب پایین‏تر خبردار است و سالک‏ مانده در مرتبت پایین بی‏خبر از مراتب بالاست.

هر مرتبه‏ای از نماز نیز،اثر مناسب آن مرحله و یقین و معرفت مخصوص به آن مرتبه را داراست.اسرار نماز نیز مراتبی‏ دارد که هر درجه‏ی بالا نسبت به پایین باطنی است و مستور،و هر مرتبه‏ی پایین نسبت به بالا ظاهری است و مشهود.آن‏که‏ مراتب بالاتری از درجات کمالیه را در پرتوی نماز یافته است، چیزی را می‏داند و می‏یابد و می‏بیند که فروتر از او نسبت به آن‏ بی‏خبر است.


کمال در پرتوی نماز حاصل می‏شود.یعنی این که انسان‏ می‏تواند به کمال برسد؛و بلکه به وصال که برتر از کمال است. کمال برتر از سرّ الهی،سرّ الهی برتر از حیات روحانی،حیات‏ روحانی برتر از حیات ملکوتی،حیات ملکوتی برتر از حیات‏ حیوانی و حیات حیوانی برتر از حیات نباتی است.و این عروج‏ و صعود و شدن و از قطره به دریا پیوستن،تنها در پرتوی نماز حاصل می‏شود.

نماز و طهارت روح
نعت«طهارت»به صفات جلال پروردگار عالم برمی‏گردد. خدای بزرگ دوگونه صفت دارد:صفات جمال و صفات‏ جلال.صفات جمال از صفات ثبوتی و برتری‏های وجودی‏ حضرتش است و صفات جلال،از صفات سلبی به شمار می‏آیند که در آن‏ها زشتی‏ها و پلیدی‏ها را از وجود مبارکش دور می‏کند.«طهارت»،یعنی پاک کردن و زدودن و بنابراین، چیزهای ناپسند به وسیله‏ی این کار از شخص دور می‏شوند. خود طهارت از مظاهر صفات جلال آفریدگار بی‏همتاست. همان‏گونه که در ذات حضرت باری،صفات جمال و جلال‏ هست،در بستر کردار هم،این خداوند است که چنین صفاتی‏ را در خود دارد.

گروهی از صفات به جلال و جمعی دیگر به صفات جمال‏ او برمی‏گردند و طهارت از مظاهر جلال است.نظافت یا طهارت برای پاک کردن به کار می‏آید که دوگونه است؛طهارت‏ یا حسّی است و نمای بیرونی انسان را صفا می‏دهد و غبارهای‏ ناشایسته را می‏برد،یا معنوی است که درون انسان را جلا می‏دهد و آلودگی‏های روحی و رفتاری وی را از میان می‏برد [اخلاق و عرفان در وضو و نماز:16]. امام صادق(ع)فرمود: «لا صلاة الا بطهور»[جامع آیات و احادیث نماز،ج 1: 150].

پاک بودن بیرونی و درونی شرط لازم است برای عبادت و بلکه‏ بهره‏مندی از آثار و برکات عبادت،به‏طور اعم و نماز به طور اخص است.وضو واجبی است که با فهم دقیق و عمیق،و عمل به ظاهر و باطن آن می‏توان آماده‏ی سفری معنوی و معراجی‏ روحی شد.چه این که نه ظاهر نماز را می‏توان بدون طهارت‏ ظاهر انجام داد و نه به باطن نماز دست یافت بدون طهارت‏ باطن.خداوند کریم می‏فرماید: «لا یسمّه الا المطهرون»[الواقعه/79]:جز دست پاکان و فهم خاصان به آن نرسد.

مرتبه‏ ی ظاهری وضو،شستن و مسح کردن برخی از اعضای‏ بدن با آب پاک است که پلیدی‏های ظاهری انسان مرتفع‏ می‏شود.اما باطن وضو،تطهیر قلب و جان با آب تجلیات‏ الهی است.همان‏گونه که آب نازل از آسمان،جسم آدمی را پاکیزه می‏سازد،آب تجلیات خداوند نیز که بر دل انسان نازل‏ می‏شود،قلب باطن او را تطهیر می‏کند.

نمازگزار با شستن صورت که وجهه‏ی ظاهری اوست،قلب‏ خویش را که صورت باطن است،از توجه به ما سوی اللّه پاک‏ می‏کند و با شستن دست‏ها،دست خویش را از گناهان و پیرایه‏های دنیازدگی می‏شوید و با مسح سر و پا،خویشتن را از توجه به عالم طبیعت و رفتن به راه دنیازدگی و گرفتار شدن در شهوات باز می‏دارد.مسح سر،فرو شستن کبر و غرور از سر و زدودن هرگونه یادی و خیالی و فکری جز در مورد حق است‏ و مسح پا،زدودن تردید و تردد از گام نهادن در صراط حق.

در واقع وضو و طهارت برای این است که اعضا و قلب‏ آدمی در تصرف شیطان یا نفس نباشد؛نه ظاهر آدمی گرفتار پلیدی باشد و نه باطن او.ظاهر که گفته می‏شود،شامل نوع‏ لباس و مکان و زمان نیز می‏شود.نقل از حضرت امام‏ صادق(ع)است که فرمود:«به مؤمنین بگو،نپوشید لباس‏ اعدای مرا و نخورید هم‏چون دشمنان من و مشی نکنید هم‏چون دشمنان من تا دشمن من نشوید چنان‏چه آن‏ها دشمن‏ من هستند»[آداب الصلاة:89].غرض این که طهارت‏ واقعی شامل چنین مواردی نیز هست.در مورد زمان و مکان‏ نیز همان مواردی که در فقه به آن اشاره شده است،مثل غصبی‏ نبودن مکان یا نماز نخواندن در وقت مرده،بلکه به وقت‏ خواندن نماز و امثال آن نیز تماما از همین قبیل هستند.

طهارت باطن نیز مربوط به زدودن هرگونه شرک و خودخواهی و دنیاطلبی و امثال آن است که در سطور آینده به‏ آن‏ها اشارت خواهد رفت.امام رضا(ع)در باب وضو می‏فرماید:«به وضو امر شده است تا آن‏که بنده پاک شود، هنگامی که مقابل خدای جبار می‏ایستد و وقت مناجات کردن‏ او،حق را برای آن‏که مطیع باشد در آن‏چه که او را امر فرموده‏ است و پاکیزه از گناهان و نجاست باشد.گذشته از این،وضو کسالت و خواب را از آدمی دور می‏کند و دل را برای قیام در حضور حضرت پرودگار پاکیزه می‏سازد.

اما این که وضو در دست‏ها و سر و پاها واجب گشته،به‏ آن خاطر است که این اعضا در نماز به کار گرفته می‏شوند.با صورت سجده می‏کند و خضوع می‏نماید و با دست از ذات‏ ذو الجلال سؤال می‏کند و در رحمت و معرفت او رغبت می‏نماید و با سر در رکوع و سجود به خدا رو می‏آورد و با پاها برمی‏خیزد و می‏نشیند[جامع آیات و احادیث نماز،ج 1:161].

در روایتی از حضرت ختمی مرتبت(ص)نقل است که‏ فرمود:«اولین تماسی که با آب پیدا می‏شود و آب را مضمضه‏ می‏کند،شیطان از او دور می‏شود.خدا دل و زبانش را به‏ حکمت نورانی می‏کند.و وقتی در بینی آب می‏ریزد،خدا او را از آتش دوزخ امان می‏دهد و بوی بهشت را نصیبش می‏کند. آن‏گاه رستاخیز فرا می‏رسد و برخی چهره‏ ها سفید و برخی دیگر سیاه می‏شوند،وضو گیرنده را خداوند سرافراز و روسفید می‏کند.او که دست را می‏شوید،خداوند زنجیرها و پابندهای‏ جهنم را بر او حرام می‏سازد.وقتی سر را مسح می‏کند، پلیدی‏های ناشی از گناه را از بین می‏برد.زمانی که پاها را مسح‏ می‏نماید،خداوند پاهایش را بر پل صراط نمی‏لرزاند[اخلاق‏ و عرفان در وضو و نماز:28].

و در حدیث است که:«وقتی نمازگزار هر دو دست را تا مرفق شست‏وشو می‏دهد،گناهان دو دست می‏ریزد.آن‏گاه‏ که سر را مسح می‏کند،گناهان آن می‏ریزد.هنگامی که پاها را مسح می‏کند یا این که در مقام تقیه می‏شوید،گناهان پاها می‏ریزد»[همان،ص 26].

به ظاهر نماز با طهارت ظاهر،به باطن نماز با طهارت باطن‏ و به سّر آن با طهارت سّر می‏توان رسید.پس طهارت جسم و نفس و عقل و سّر لازم و بلکه واجب است.رازیابی نماز بدون‏ توجه به سّر طهارت میسر نیست.نماز به کمال نمی‏رسد،جز برای نمازگزاری که دارای طهارتی همه‏جانبه و تمامیتی رسا باشد؛نه دیگران را اغوا کند و نه خود از حق منحرف گردد. خدا را بشناسد،سر تسلیم فرود آورد،استقامت و ثبات در پیش گیرد،و بین نومیدی از رحمت خدا و طمع به رحمت او و میان شکیبایی و بی‏تابی ایستاده باشد.

گویی وعده‏ی نیکوی‏ خدا برایش عملی شده و وعده‏ی عذاب بر او واقع گشته،مال‏ و متاع خود را در راه خدا بذل نموده و هدف خود را از عبادت‏ پیش رو قرار داده و در راه خدا خون خود را ارزانی کرده و در راه‏ به سوی خداوند رو به او نموده است،و از ماسوای او رو می‏گرداند.در بینی بر خاک نهادن هیچ ناخوشایندی و کراهتی‏ در دل ندارد،رشته‏های پیوند را از غیر آن کسی که او را قصد کرده و به سویش روانه شده و از او عطا و یاری طلبیده است، قطع می‏کند.پس چون چنین نمازی به جای آورد،این همان‏ نمازی است که از فحشا و منکر باز می‏دارد[جامع آیات و احادیث نماز،ج 1:162].

منابع و مأخذ
1.قرآن کریم.
2.خمینی(ره)،امام روح اللّه،آداب الصلاة،مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‏ خمینی(ره)،چاپ ششم،خرداد 78.
3.خمینی(ره)،امام روح اللّه،چهل حدیث،مرکز نشر فرهنگی رجاء،چاپ‏ اول،تابستان 1368.
4.سجاد(امام«ع»)،صحیفه سجادیه،ترجمه و نگارش جواد فاضل،انتشارات‏ امیر کبیر،چاپ چهاردهم،1363.
5.شیخ صدوق،علل الشرایع،ترجمه و تحقیق سید محمد جواد ذهنی تهرانی، انتشارات مؤمنین،چاپ اول،1380،قم.
6.عزیزی،عباس،جامع آیات و احادیث موضوعی نماز،انتشارات نبوغ، چاپ سوم،زمستان 1375.
7.علی(امام«ع»)،غرر الحکم و درر الکلم آمدی به صورت موضوعی، سید هاشم رسولی محلاتی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،چاپ دوم،1378.
8.قمی،شیخ عباس،کلیات مفاتیج الجنان،سازمان انتشارات حاج محمد علی‏ علمی،چاپ پنجم،1366.
9.کلینی،ثقة الاسلام،اصول کافی،با ترجمه و شرح سید جواد مصطفوی، بنیاد رسالت،زمستان 1364.
10.گرامی،محمد علی،اخلاق و عرفان در وضو و نماز،انتشارات‏ احسن الحدیث،چاپ اول،پاییز 1376.
11.مجلسی،علامه محمد باقر بن محمد تقی،بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار،مؤسسه الوفاء،بیروت،الطبعه الثانیه،1403 هـ ق.
12.ملکی تبریزی،حاج میرزا جواد،اسرار الصلاه،ترجمه رضا رجب‏زاده، انتشارات پیام آزادی،چاپ نهم،1380.

منبع:پورتال نماز

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام به بازيد كننده گرامي من سجاد هستم مدير وبلاگ سجده نور ممنون از اين كه وبلاگ من رو انتخاب كردين اي دي من :SAJADSHABALA110
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 72
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 170,794